|
|
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
På denna sida finner ni både hårda och mjuka
fakta om K-Soft.
Några hårda fakta: |
Nedan finner ni
bilder av K-Softs grundare. |
Antal kunder:
Över 41.000 företagskunder.
|
|
|
Grunder Emanuel Imanuelsen. |
Och så några mjuka fakta: |
|
Längsta
arbetsdag: 22 timmar...
Företagets hundar: Enok - Berner Sennen & Noa - Cairn Terrier
Kunder:
40.000 kunder motsvarar att om alla kunder stod efter varandra med 1 meter och 8 cm mellanrum så hade man sett en ny kund för varje 1 meter och 8 cm, hela vägen från Slottet till Arlanda.
Storyen bakom K-Soft |
|
- några
personliga ord från Emanuel Imanuelsen: |
Bakom varje framgångsrik grunder står en vis
kvinna. |
|
|
Vi hoppas att ni i likhet med oss
tycker om
personlighet och färg hellre än stelhet och
opersonlighet, så här kommer några personliga ord
från grunder Emanuel Imanuelsen:
|
Året var 1997, jag
och min fru hade endast kr 500:- i fickan, inget på banken och
en bil som höll på att ramla i bitar. Men vi hade en
ide, och startade så upp.
I början
demonstrerade jag programvaran och sålde den för mellan kr
5.700:- och kr 9.800:- Jag körde mil efter
mil i min gamla vita Fiat Uno, och demonstrerade från Norr till
Söder. Det blev mycket resande, och på köpet fick jag många fina naturupplevelser J
När jag kom fram till en ny kund gällde det att försöka
parkera bilen så att inte kunden skulle se vilken gammal bil jag
hade…
Det blev ofta långa
dagar och ofta kvällsjobb för både mig och min fru när sonen hade gått
och lagt sig. Det var mycket jobb, och väldigt roligt.
Mer och mer förstod
vi behovet för ett lättlärt, enkelt och driftssäkert program
till ett lågt pris.
|
Vår tankegång var
och är fortfarande denna:
Det finns ett mycket stort antal företag, i huvudsak små
företag, som ingen (före oss) har tänkt på. ”Alla” andra program
är gjorda av dataingenjörer, för data intresserade personer. De är inte gjorda för vanligt folk och vanliga företag.
Vi bestämde oss
därför för att skapa ett program som var gjort för vanligt folk.
Så då var
frågan; vad önskar vanligt folk?
Programmet skall vara
billigt. Det skall vara mycket lätt
att lära sig och mycket lätt och snabbt att använda. Det skall
vara driftssäkert och felfritt. Kunderna önskar inte att prata med oss
varje vecka för att få programmet att
fungera. De vill att programmet skall fungera så bra, att de klarar
sig bra utan oss. Men om något skulle ske, utbyte av PC eller
annat, så önskar de att få snabb hjälp till ett lågt pris. |
|
|
Enok är alltid redo att hjälpa till. |
Att uppnå detta krävde
en hel del nytänkande, och efter en stund blev strategin klar.
Vi slutade att
demonstrera och började i stället att sälja endast genom direkt
marknadsförning, direkt till slutanvändaren. På detta sätt
kunde vi hålla priserna låga och öka volymen.
Vi använde väldigt mycket
tid för att få programmen idiotsäkra och driftssäkra. (Och med
jämna mellanrum
kommer email från kunder som köpte i början och som berättar att programmet har fungerat fint
och utan några problem i alla
år.)
Vi strömlinjeformade
våra programutsändelser för att kunna hålla priserna låga. I
början kopierade min fru disketter för hand, och vi skrev
själva ut och band in manualerna. Vi har kommit långt sen
dess...
Vi utarbetade en
supportpolicy som skulle ge våra kunder snabb och effektiv hjälp,
skulle behovet uppstå, och vi vågar säga att än i dag är
vår supportavdelning en av de absolut snabbaste på marknaden.
Detta visade sig
vara precis det som de allra flesta småföretag önskade, och det
blev
succé.
|
Det har nu gått
många år sen vår ödmjuka start i min gamla Fiat Uno, och K-Soft
är nu en av de ledande aktörerna på marknaden, med i dag över
40.000 företag som kunder, en trevlig omsättning, och med Fiaten
för länge sen lagd bakom mig…
Att ha gått den långa
vägen från kr 500:- till dagens omsättning ger perspektiv, och vi
försöker att alltid bevara en ödmjuk och tacksam attityd.
Att växa gav nya
utmaningar. När vi var ensamma så gjorde jag och min fru allt
själva, det var enkelt att se till att allt fungerade. Hur många
gånger har man inte sett företag växa och plötsligt är all
ödmjukhet och förståelse för kunderna borta. Detta var något vi
inte önskade skulle ske med oss.
Att bevara företaget
så som vi startade det krävde nu en annan sorts nytänkande. Det
hjälper inte vilken inställning vi har, om de jobbar för K-Soft
inte har riktig inställning. Den som kunden har kontakt
med måste ha samma inställning som mig och min fru. |
|
Lösningen var att ta
in folk med den rätta personligheten, inte nödvändigtvis med
kunskap och kompetens. Kunskap och kompetens kunde vi ge, att ändra personligheten
är något helt annat.
Mycket tid har därför använts för att ta
in personal med den rätta personligheten, och det har varit en
väl värt investering. De som jobbar på
kundservice i dag får lika mycket positiva email från våra
kunder som jag och min fru fick när vi var ensamma, och då är det målet
nått.
Och fortfarande är vårt
mål att vi skall leverera den perfekta produkten till småföretag.
Enkelt, felfritt, billigt och med marknadens snabbaste support
till
ett lågt pris, skulle behov för hjälp uppstå.
|
Till slut tänkte jag dela med mig
lite grann av en personlig upplevelse som vi har haft
som jag hoppas kan vara till inspiration om ni möter en
utmaning.
Tyvärr är det ju
inte alla som tycker om att ett företag har succé, och i 2002 var det
en person som av okänd grund piratkopierade vår software och
marknadsförde sin piratkopia av vår software både högt och lågt
på internet(!), samtidigt som han spred de mest fantasifulla
lögner om K-Soft och vår software på internet. Det
var uppenbart att målet var att försöka att skada K-Soft, och strategin
var ganska väl genomtänkt.
Om någon trodde på
hans fantasifulla lögner så kunde det skrämma folk från att köpa
från K-Soft. Om en å andra sidan inte trodde på dessa
lögnerna utan önskade att köpa vår software, så kunde man få den
gratis av honom. Så strategin var att oavsett så skulle detta skada oss,
på det ena eller andra sättet.
Men det var ett stort
fel med strategin – småföretagare kan tänka själva! |
"Jag är mycket duktig på att berätta när paket och
leveranser
kommer." |
Och man behövde inte tänka
speciellt mycket för att genomskåda det som han gjorde.
När detta skedde
var vi fortfarande ganska små. Jag och min fru hade använt mer
eller mindre all vår tid i flera år på att bygga upp firman från
noll, och var nu uppe i några tusen företag som kunder. Att det efter
detta plötsligt dyker upp en person som försökte att förstöra det vi
hade använt så många dagar och nätter på att bygga upp,
var en intressant upplevelse…
Men det finns inga
problem – bara lösningar, och vedkommande har misslyckats fullständigt : )
I dag har vi växt till att vara ett av de ledande företagen inom, med
över 40.000 företag som kunder,
samtidigt som vedkommande har blivit dömd, har blivit tvungen
att ta bort
piratkopian och nu är skyldig oss pengar.
Utmaningar är till
för att övervinnas, och det finns alltid en lösning. Vi möter
alla utmaningar, och jag hoppas att dessa personliga upplevelserna kan
vara till uppmuntring och en påminnelse om att det inte finns
några
problem – bara lösningar.
Vårt mål är att K-Soft
skall fortsätta att leverera den perfekta produkten för
småföretag under överskådlig framtid. Att alla som jobbar för oss
skall ha
en ödmjuk och tacksam attityd, och att företaget, oavsett hur
stora vi blir, aldrig skall tappa kontakten med verkligheten.
Till er som
redan är kund, tackar vi för kundförhållandet och önskar ett
gott samarbete också i framtiden. Till er som inte är kund,
välkomnar vi er att pröva oss. Vårt mål är att inte göra er
besvikna.
Ha en riktigt fint dag : )
Emanuel Imanuelsen |
Kontakta oss:
Kontakta oss när som helst på:
K-Soft
Adress: Box 2826 187 28 Täby
E-post: info@k-soft.se
Telefon: 08 -555 00 500
Telefax: 08-555 00 501
|
|
|
Tillbaka
We, K-Soft Sweden Ltd, are registered in England and Wales with company number 10852562. Registered office is at 33 Blackthorn Road, Northallerton, DL7 8WB, England. Swedish forwarding contact details are only provided for ease of contact. |
|
|
|
|
| |